יומן עתי"ד

יומן עתי"ד הוא כלי ליישום מטרות תוכנית עתי"ד. דרכו ניתן לעסוק בערכים, תורה, יחס אישי ודעת.
היומן משמש את צוות בית הספר ואת תלמידיו ליצירת דיאלוג ערכי-חינוכי-תורני בין כותלי ביה"ס. 
בעזרת היומן אנו פותחים את היום בלימוד, בדיון ובעשייה על פי נושא חודשי ושבועי.
היומן הוא אבן דרך בגיבוש הזהות הערכית-דתית של התלמיד. הוא מזמן לקהילת בית הספר ולכיתה בפרט סוגיות משותפות לליבון, לחווייה ולשיתוף ההורים בשיח הבית-ספרי ובעשייה המתקיימת בו.
 
 
 
 
 
 

מטרות היומן

  • גיבוש זהות ערכית-דתית של התלמיד, תוך חיזוק הידע והעשייה התורנית- אמונית.
  • יצירת דיאלוג בין המחנך לתלמידיו, המושתת על שאלות רלוונטיות ואקטואליות המעסיקות את עולמו של הילד.
  • יצירת שפה בית ספרית משותפת בנושאים ערכיים ובניית שיח משותף ומכיל.
  • הרחבת אופקים ופיתוח בוגר חינוך ממ"ד בעל רוחב יריעה והשכלה כללית נרחבת.
  • מעבר למטרתו הערכית והחינוכית משמש היומן גם כלי עזר לתלמיד עבור התמצאות בתאריכים, שיעורי בית ועבודות, תזכורות וכדומה.

התנאים להצלחת היומן

  • שימוש עקבי – הצלחתו של היומן תלויה בשימוש עקבי. היומן מאפשר עיסוק יומי קצר (כרבע שעה בפתיחת כל יום), אך בו בזמן משמש מצע עשיר לפעילות רחבה יותר לכל המעוניין.
  • יחס חיובי – היומן הופך למשמעותי כאשר נוצר כלפיו יחס חיובי כפעילות מגבשת, נעימה ומעשירה שמעבר לחובות הלמידה.
  • היכרות חודשית ושבועית – חשוב להכיר את מבנה היומן ואת התכנים המגוונים של השבוע ושל החודש כדי להפיק תוצאות מרביות מאפשרויות הלמידה והחוויה שהיומן מציע.
    *ככלל לא נדרשת הכנה מוקדמת של חומרים ושל ציוד נוסף. כל שנדרש להפעלה הבסיסית מופיע בין דפי היומן.

התכנים ביומן

תוכן היומן נכתב לפי צירים מרכזיים, במטרה לענות על מטרות עתי"ד- ערכים , תורה, יחס אישי ודעת.
  • מידות וערכים – באמצעות היומן יילמדו מידות וערכים רלוונטיים לחיי התלמידים וקהילת בית הספר, בהתאמה לתכנית "בית הספר – בית חינוך כמשפחה" של מנהל החינוך הדתי.
  • מעגל השנה היהודי – הדגשת הערך הבולט בכל אחד מחגי ישראל (שמחה בפורים, אהבת התורה בשבועות וכו'…)
  • התייחסות ערכית לנקודות ציון בלוח השנה  – למשל בפתיחת שנת הלימודים נעסוק בהתחדשות ובהתמודדות עם מעברים.
  • ציון אירועים היסטוריים – תוך בחינה של משמעות הזיכרון שלהם לזמן הזה.
  • ציון ימים מיוחדים (בלוח השנה הישראלי והבין-לאומי) – תוך הדגשת ערכים לאומיים ואוניברסליים.
  •  ציון ימי פטירה של דמיות מופת – תוך העמקה בשאלה מה אנו יכולים ללמוד מהן.

מתוך קטע הפתיחה של יומן עתי"ד תש"פ:

הכל התחיל כשחללית נחתה באמצע מגרש הכדורסל השכונתי בעיירה השוכנת בין אשקלון לאשדוד, ששום דבר מעניין לא קורה בה אף פעם.
חללית? כן! חללית ממש! ואולי נכון יותר: כלי רכב צהוב מעוטר בנקודות סגולות שעירות, שנראה כמו שילוב של טנק, חללית וקומקום.
זה קרה בארבע אחר הצהריים, בשעה שכל הילדים משחקים ברחוב, והמבוגרים עומדים ומדברים, אבל עכשיו הם לא הצליחו לדבר, כי ברגע הזה ממש נחתה לידם חללית!
החללית השתעלה, נהמה, קרקשה, זהרה בשלל אורות, ואז דממה. כולם עמדו במתח לראות מה יקרה.
לאחר דקה של מתח, דלת הוסטה הצידה, ומן הפתח שנפער בדופן החללית עלה והסתלסל עשן ורוד, ומתוכו הגיחה דמות מוזרה, צבעה ירוק ורעמת שיערה סגולה בעלת קול צפצפני…
מיהם הג'רמופלים שהגיחו מהחללית?
מדוע הגיעו לעיירה?
אילו כוחות על נעלמו להם?
והאם הצליחו להצטרף למסע השנתי של כיתה ו'3 בעקבות יומן עתי"ד?

צעצוע של פרשה

הפינה השבועית ביומן עתי"ד מציגה לכם בכל שבוע תמונה שממחישה נושא מתוך פרשת השבוע. בעקבות התמונה אתם מוזמנים לשיחה ולדיון. הזמינו את תלמידיכם ליצור בעצמם תמונה לפרשה. שלחו אלינו למייל עתי"ד:  atida@kch.co.il . התמונה הזוכה תפורסם באתר ותזכה את שולחה בפרס! 

פרשת ויצא

סולם יעקב, רחל ויעקב בבאר
 
בית ספר תחכמוני טבריה

פרשת ויגש

יוסף ואחיו
איתי לוי, ד'1
בית ספר נתיב אליעזר כרמל

פרשת בא

עשר המכות
כרמל שחר, כיתה ה
בית ספר נתיב אליעזר כרמל

פרשת בשלח

קריעת ים סוף
איתן לויפר, כיתה ה
בית ספר נתיב אליעזר כרמל